Građani Srbije koji često pazare na popularnom sajtu “Aliekspres” ne mogu ovih dana da kupuju na svojoj omiljenoj internet pijaci onako kako su navikli, jer je kineski trgovac najpre ukinuo opciju besplatne dostave za Srbiju, a zatim su naručeni paketi počeli sve više da kasne, dok porudžbine u jednom trenutku nisu prestale da stižu do kupaca.

Iz Udruženja Efektiva tvrde da se pošiljkama gubi svaki trag kada stignu u našu zemlju i da su zbog toga pojedini trgovci odustali od slanja robe za Srbiju. “Blic Biznis” je ovim povodom pitao za komentar i Poštu Srbije, iz koje nam je stigao odgovor da “usled okolnosti izazvanih višom silom, Pošta Srbije ne može snositi odgovornost”, kao i da je “na početku pandemije izazvane virusom Kovid-19, kada je transport bio u prekidu, što je izazvalo kašnjenja dela međunarodnih pošiljaka od tri meseca, postupala kao i druge poštanske uprave saglasno preporukama i objavama razmenjenim preko Svetskog poštanskog saveza”.

“Sve pošiljke iz međunarodnog saobraćaja, uključujući i pošiljke generisane internet trgovinom, prerađuju se, distribuiraju i uručuju u svemu u skladu sa Zakonom o poštanskim uslugama, propisanim procedurama i u skladu sa rokovima dostave, odmah po prispeću u Poštu Srbije i završenih carinskih postupaka”, navode iz Pošte.

Slično objašnjenje dobili smo i od Uprave Carina, iz koje kažu da se sve pošiljke, od prijema do uručenja, nalaze u prostoru Pošte Srbije u koji carinski službenici nemaju pravo samostalnog pristupa. Takođe dodaju da tokom kontrole i carinjenja poštanskih pošiljaka carinik ni u jednom trenutku nije sam, odnosno da se paketi komisijski otvaraju u prostorijama koje su 24 sata kompletno pokrivene video nadzorom.

“Što se tiče navoda da pošiljke male vrednosti ”masovno nestaju”, naglašavamo da eventualno može biti reči o njihovom kašnjenju usled obustave avio saobraćaja na samom početku pandemije korona virusa. Transport je tada bio u prekidu, što je izazvalo kašnjenja dela međunarodnih pošiljaka u trajanju od oko tri meseca. Tako se dešavalo da deo pošiljaka poslatih iz Kine u februaru i martu do Srbije dođe u junu i julu”, kažu za “Blic Biznis” iz Uprave carina i naglašavaju da “postupanje carinskog organa ni u kom slučaju ne može biti uzrok povećanih troškova dopreme”.

FOTO: O. BUNIĆ / RAS SRBIJA

Koji god da je razlog, činjenica je da su brojni kupci iz Srbije ostali bez mogućnosti da po povoljnim uslovima kupuju robu preko “AliExpressa”. Tačnije, iz Efektive navode da građani Srbije mogu da kupe samo artikle do 4,99 dolara, jer su se kineski trgovci preračunali da te male štete mogu da podnesu.

U svojoj poruci na Fejsbuk strani, iz ovog udruženja poručuju da od nadležnih nisu uspeli da dobiju odgovor zbog čega pošiljke nisu isporučene na adrese pojedinih građana.

“Uputili smo dopis Pošti Srbije, tražimo sastanak na ovu temu, a isto ćemo tražiti i od Uprave carine! Ne isključujemo ni mogućnost krivičnih prijava, jer ovde se radi o organizovanom kriminalu koji se verovatno meri milionima evra”, navodi se u tekstu organizacije potrošača Efektiva koja je najavila da će uputiti dopis i predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću i predsednici Vlade Ani Brnabić da ih prime na sastanak.

Problem na lokalu

Efektiva je u svojoj poruci objasnila da je roba male vrednosti prodavana uz takozvani “free shipping” za Srbiju, kako bi se kupac motivisao da i dalje kupuje na “Aliexpressu”. Pošiljke za koje je dostava bila besplatna obično se nazivaju “male poštanske pošiljke”, a te pošiljke imaju “tracking number”, ali samo do izlaska iz Kine.

“Poslednja informacija koju po tom broju kupac može da dobije je: pošiljka je napustila zemlju porekla”, ističu u Udruženju Efektiva i dodaju da poštar takvu pošiljku ostavi u sandučetu, jer nema obavezu čak ni da mu neko potpiše dostavu.

“Kupci zbog toga masovno pokreću sporove zbog nedostavljene pošiljke u zaštitnom roku od 60 dana. Tim za rešavanje sporova AliExpressa uvek presudi u korist kupca i novac vrati, a prodavac ostane i bez robe i bez novca”, objašnjavaju u “Efektivi”.

U Pošti Srbije tvrde da su “netačne i neosnovane optužbe” na njihov račun da pošiljke generisane internet trgovinom nestaju u Srbiji, te da je za to odgovorna Pošta Srbije.

“Ponovnim uspostavljanjem tokova međunarodnog saobraćaja značajno su ubrzani i normalizovani tokovi transporta međunarodnih pošiljaka, za razliku od perioda na početku pandemije izazvane virusom Kovid-19, kada je transport bio u prekidu što je izazvalo kašnjenja dela međunarodnih pošiljaka od tri meseca”, navodi se u saopštenju Pošte.

Kupci obeštećeni, štetu trpe prodavci

Inače, propisano je da roba do kupca treba da stigne u roku od 60 dana. Ukoliko do toga ne dođe, korisnici imaju pravo na žalbu i povraćaj novca. U celoj priči štetu trpe kineski prodavci i verovatno je to razlog što sve više izbegavaju da šalju robu u Srbiju.

Izvor: Blic.rs

By E.P.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *